1- TECHNISCHE VERSCHILLEN

Oplaadbare hybride wagen:
Een oplaadbare hybride wagen (of plug-inhybride) heeft twee motoren onder de motorkap: een verbrandingsmotor en een elektromotor met accu. Deze laatste wordt aangedreven door de elektriciteit die zit opgeslagen in een (beperkte) batterij (gemiddeld 12-15kWh). Deze batterij wordt gevoed door kinetische energie (opgewekt tijdens het vertragen) of door de elektriciteit die extern wordt afgenomen (via een klassiek stopcontact of een laadpunt). De elektriciteit uit de batterij wordt vervolgens gebruikt om het voertuig te starten en laat toe om korte afstanden volledig elektrisch af te leggen, vooral in de stad. Voor langere ritten, of wanneer de batterij leeg is, neemt de verbrandingsmotor het over.

Elektrische wagen:
In een elektrische auto is er geen brandstoftank en ook geen verbrandingsmotor, maar wel een elektrische motor gekoppeld aan een batterij. Deze accu wordt opgeladen via oplaadpunten thuis, op kantoor of onderweg.

2- VERSCHILLEN IN AUTONOMIE

Oplaadbare hybride wagen:
Uitgerust met een batterij die een grotere capaciteit heeft dan de accu van een gewone hybride wagen en, met een elektrische motor, biedt de plug-inhybride tientallen kilometers 100% elektrische autonomie. Dit kan zelfs oplopen tot 100 km, zelfs bij snelheden op autosnelwegen. Alles hangt af van de capaciteit van de batterij, de weersomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder.

Elektrische wagen:
De actieradius hangt voornamelijk af van de capaciteit van de accu en de efficiëntie van de aandrijflijn. De beste leerlingen hebben een theoretische autonomie van meer dan 600 kilometer. Bij batterijen met een gemiddelde capaciteit (40 tot 50 kWh) bedraagt de actieradius ongeveer 300 à 400 kilometer. Weet ook dat de actieradius van elektrische wagens afhankelijk is van sleutelfactoren zoals het gewicht en de grootte van het voertuig, de rijstijl, de ondergrond en buitentemperatuur tijdens het rijden.

3- VERSCHILLEN IN RIJCOMFORT

Oplaadbare hybride wagen:
Een plug-inhybride auto biedt een comfortabelere rijervaring dan een voertuig dat volledig op benzine of diesel rijdt. Hij werkt 100% elektrisch bij het starten, in de file en, afhankelijk van het model, tijdens ritten in de stad. Hierdoor zijn er minder schokken, rijdt de auto stil en is hij makkelijker te besturen in een stedelijke omgeving. Anderzijds is er geen verschil tijdens vlot verkeer omdat de verbrandingsmotor het dan overneemt.

Elektrische wagen:
Dit type wagen biedt het beste rijcomfort. Zonder twijfel. Het rijdt namelijk 100% stil en vlot in de stad en tijdens langere trajecten. Ook de rijprestaties vallen op. Vooral de versnelling is zeer energiek. Tot slot: bij een elektrische wagen gebeurt de transmissie automatisch zonder overgangen tussen de versnellingen. Dit zorgt voor een maximale souplesse op de baan.

4- VERSCHILLEN IN VERVUILING

Oplaadbare hybride wagen:
Eigenlijk is het juister om te spreken van een brandstofwagen met elektrische ondersteuning. Afhankelijk van het model, is de CO2-uitstoot gehalveerd in vergelijking met een ‘gewone’ wagen. Kopers doen een goede zaak als ze hoofdzakelijk korte afstanden (tot 50 km) afleggen en hun wagen dagelijks thuis of op kantoor kunnen opladen. De gebruikskost zal echter een stuk duurder zijn dan voor reguliere benzine- of dieselwagens als de wagen zelden of nooit wordt opgeladen.

Elektrische wagen:
Met uitzondering van de bandenslijtage vervuilt de elektrische wagen tijdens het rijden niet. Inderdaad, de wagen stoot geen CO2 uit. Dat betekent echter niet noodzakelijk dat de elektrische wagen steeds klimaatneutraal is: de delving van grondstoffen en de productie van batterijen, elektriciteit en de voertuigen zelf, zijn de grootste milieu-uitdagingen waarmee elektrische voertuigen worden geconfronteerd.

5- VERSCHILLEN IN AANBOD

Oplaadbare hybride wagen:
Kopers kunnen kiezen uit een ruim aanbod aan modellen in alle categorieën (stadsauto, compacte wagen, break, SUV enz.). Een standaard hybride voertuig kost € 1.500 à € 5.000 meer dan zijn tegenhanger met verbrandingsmotor. Het prijsverschil tussen een standaard hybride en zijn oplaadbare variant bedraagt tussen € 5.000 en € 10.000.

Elektrische wagen:
Vroeger werden ze beschouwd als een luxeproduct, maar elektrische wagens worden steeds betaalbaarder. De meeste fabrikanten bieden nu verschillende modellen aan zoals een stadsauto, een sedan of een SUV. Tegenwoordig vind je elektrische modellen die zo’n € 20.000 kosten, maar het gros van het gamma ligt tussen € 40.000 en € 60.000. De topmodellen kosten ruim boven € 80.000. Houd er rekening mee dat de reële kost van een wagen een stuk verder gaat dan de aankoopprijs en restwaarde van dit voertuig. Als je dan kijkt naar het verschil in verbruikskosten (laden versus tanken) en, in geval van een professioneel voertuig, de fiscaliteit mee in rekening neemt, biedt een elektrische wagen vandaag al een erg aantrekkelijk prijskaartje.

Wil je een offerte ?
Ontvang een voorstel op maat van je wagenpark en je specifieke behoeftes.