Het stijgende belang van de CO2-uitstoot, het tijdverlies in files en de veranderingen in onze mentaliteit: mobiliteit is aan het veranderen. Bedrijven zijn klaar voor de strijd, leiden de linies van de innovatie en bouwen de basis voor een nieuwe manier van transport. Dat allemaal met innovatieve oplossingen vanuit tankkaartbedrijven die zichzelf op hun beurt ook heruitvinden.
Brussel bruist en Brussel leeft, maar Brussel stelt ook teleur. Door de jaren heen heeft onze hoofdstad een reputatie opgebouwd als de Europese hoofdstad met de meeste verkeersproblemen. Die trend valt ook op in steden als Luik, Charleroi en Antwerpen, waardoor ons kleine koninkrijk de slechte leerling van Europa wordt als het over mobiliteit gaat. Kilometers file en uren tijdverlies eisen hun tol van onze economie. Die impact wordt al snel duidelijk met enkele statistieken:
Belgen verplaatsen zich meer dan hun Europese buren.
6% meer dan Nederlanders en 9% meer dan Fransen.
Bron: Nationale Franse studie, 2013 https://www.insee.fr/fr/statistiques/2019022#graphique-figure5
Het aantal verplaatsingen blijft stijgen.
Een federaal rapport voorziet een stijging van 0,5% per jaar in aantal verplaatsingen.
Bron: Perspectives de l’évolution de la demande de transport en Belgique à l’horizon 2030 – http://www.plan.be/admin/uploaded/201512081037150.For_Transport_1230_11128_F.pdf
Woon-werk en woon-school verplaatsingen zijn tijdsgebonden.
De meerderheid vindt plaats tussen 7u en 9u, en tussen 15u en 18u.
Bron: BELDAM 2010
De wagen blijft het meest populaire vervoersmiddel.
Dat heeft deels te maken met het systeem van bedrijfswagens of “salariswagens”.
Bron: Preliminaire resultaten – Monitor 2017
De zachte mobiliteit ligt op de loer.
Maar daar komt verandering in. Hoewel de bedrijfswagen populair blijft, verliest ze terrein aan de zachte mobiliteit. De fiets, het openbaar vervoer, deelvervoer en combinaties van verschillende transportmethodes om van punt A naar punt B te gaan stijgt exponentieel bij de actieve bevolking. De Belg wil zijn tijd niet meer verliezen in files en de pendelaar is een pak milieubewuster geworden.
Dat zorgt voor een toenemend aanbod aan mobiliteitsoplossingen en een reeks nieuwe spelers op de markt. Grote ondernemingen, overheidsinitiatieven en start-ups creëren een overvloed aan ideeën om de mobiliteit van morgen vorm te geven.
Alles in één.
De manier waarop de Belgen zich verplaatsen staat op het punt om een revolutie door te maken via een rijzende trend die het geheel van de initiatieven rond mobiliteit aantrekkelijker moet maken. Hoe juist? Wel, met een aanbod dat elke transportmethode van deur tot deur integreert. Dat concept wekt interesse op bij heel wat bedrijven, omdat het werknemers die zich anders willen verplaatsen tegemoetkomt, en omdat het een gunstig antwoord biedt op de parlementaire wet van 2026 met het oog op een nationaal autopark met een neutrale uitstoot.
Network Fleet Card waagt de sprong.
Network Fleet Card positioneert zich midden in die zoektocht naar innovatieve alternatieven voor fossiele brandstof – zonder ze uit te sluiten – en stelt bedrijven een eenvoudig aanbod voor dat de mobiliteitsinitiatieven, zowel van de overheid als publiek, verzamelt. Via een app, die afgelopen januari gelanceerd werd, kunnen gebruikers alle mogelijke mobiliteitsoplossingen beheren, regelen en reserveren via een uniek platform.
Verder vereenvoudigt de app ook het beheer van mobiliteitskosten dankzij één enkele, gedetailleerde factuur. Twee argumenten die zwaar doorwegen bij het aanbieden van een mobiliteitspakket aan werknemers en die bovendien doen nadenken over de het rijk van koning auto in onze samenleving, nu die fiscaal steeds minder interessant wordt. De Shell Mobility Solutions app wordt beschikbaar voor werknemers met het cafetaria-plan of met een mobiliteitsbudget toegekend door hun werkgever.
Het Mobiliteitsbudget en het Cafetaria-Plan opgefrist.
Wanneer een werkgever kiest om een mobiliteitsbudget te installeren, kan een werkgever zijn of haar bedrijfswagen inruilen voor zo’n budget, dat gebruikt kan worden voor de volgende 3 opties :
1. Een elektrische wagen of wagen die aan bepaalde normen voldoet.
2. Een duurzaam vervoersmiddel zoals een fiets, een elektrische tweewieler, een abonnement voor het openbaar vervoer, een deelwagenplatform, …
En effet, le cash for car n’est plus d’application. https://www.rtl.be/info/belgique/societe/il-ne-sera-plus-possible-d-echanger-sa-voiture-de-societe-contre-de-l-argent-voici-pourquoi-1190636.aspx
Het cafetaria-plan houdt in date en werknemer een gepersonaliseerd salarispakket krijgt waarbij de salariskost voor de werkgever stabiel blijft. Dat kan betrekking hebben op, onder andere, een deel van het brutosalaris of de eindejaarspremie. Voor dat deel van het salaris kiest de werknemer uit de voordelen die de werknemer van in het begin vooropstelt, zoals extra vakantiedagen, pensioensparen of een bedrijfswagen. Zo stelt elke werknemer een pakket naar wens samen en wordt de werkgever aantrekkelijker op de arbeidsmarkt.
En morgen?
Om steeds de beste alternatieven voor particulieren en bedrijven te kunnen bieden, investeert Shell jaarlijks steevast meer dan 1 miljard euro in research & development. De missie: innovatieve ideeën omzetten in concrete technologie die commercieel mee kan draaien en morgen op onze wegen gebruikt kan worden.
« Het onderzoek draait vooral om het verminderen van ons energieverbruik. Op lange termijn willen we een sterker inzicht ontwikkelen rond de wetenschap en de techniek achter nieuwe energietechnologieën waarmee we een minder vervuilende toekomst kunnen creëren », voegt Laurent Charlot, Commercieel Directeur van Shell BeLux, nog toe.
Elke onderneming die vandaag de dag die ambitie rond milieu deelt, verdient een plaats in de spotlights. Hoe sneller de ideeën en projecten werkelijkheid worden, hoe sneller we een antwoord kunnen bieden op de enorme uitdagingen die ons morgen te wachten staan.
Meer weten over de mobiliteitsprojecten van Network Fleet Card.
U bent fleet manager en werkt in een bedrijf dat de meest intelligente en meest ecologische mobiliteitsoplossingen kan gebruiken? U kan raad gebruiken om de uitstoot van uw autopark te verminderen? Contacteer ons en wij antwoorden graag op uw vraag.