Echte hybrides en elektrische voertuigen

Ten eerste maakt België tegenwoordig een onderscheid tussen ‘echte’ hybrides en voertuigen die die naam enkel dragen omdat hun elektrische kracht te laag ligt en hun uitstoot te hoog blijft. Hybrides in die laatste categorie, waarvan je de hele lijst hier vindt, zijn niet langer fiscaal aftrekbaar. Voor de overige hybrids zal de CO2-uitstoot voortaan zwaarder doorwegen in de berekening van fiscale aftrekbaarheid. Voor een Porsche Cayenne E-hybrid lag die uitstoot tussen de 70 en de 74 gram maar volgens de nieuwe regulering ligt de uitstoot op 210 gram. Dat is even hoog als het benzinemodel. De fiscale aftrekbaarheid van het voertuig zakt dus van 90% vorig jaar naar 40% in 2020. Voor een Mercedes C350e zakt de fiscale aftrekbaarheid van 100% naar 54%. ‘Echte’ hybrides blijven echter zeer voordelig. Zo zijn modellen als de BMW 530e plug-in 98% aftrekbaar. Ten slotte zijn volledig elektrische voertuigen 100% fiscaal aftrekbaar. Registratietaksen voor elektrische voertuigen zijn dan weer afhankelijk van de regio: ze liggen laag in Wallonië en in Vlaanderen zijn ze zelfs gratis.

We zijn ons bewust van de steeds veranderende mobiliteitscontext. Daarom steunt NFC die evolutie door zich te richten op een koolstofarme toekomst waarin jouw bedrijf toch duurzaam en efficiënt blijft draaien dankzij E-mobility oplossingen. Met de Network Fleet Card rij je een nieuwe wereld van mobiliteit binnen dankzij het grootste netwerk aan elektrische laadstations, met meer dan 5000 punten in België en meer dan 135.000 punten in Europa. 

Elektrisch of hybride rijden is niet alleen een mooi gebaar voor ons milieu, het biedt ook heel wat belastingsvoordelen voor zowel bedrijven als individuen. Die fiscale voordelen zijn het afgelopen jaar echter veranderd.